Totalt antall sidevisninger

lørdag 31. mars 2012

Suksessterte Lavkarbo

Suksessterte



OBS!!! Lag fyllet først.

Bunn

6 eggehviter

200 gram malte mandler

100 gram tagatesse (jeg brukte 50 g sukrin+)

1 god ts bakepulver

2 gode ss smeltet smør

Pisk eggehviter og tagatesse til det er helt stivt og luftig, ca 5 minutter.
Bland inn mandler og bakepulver. Bland til slutt inn smøret.
Haes i ei smurt, rund form (ca 24-26 cm), helst med bakepapir i bunnen.

Steik på 160 grader, ca 35 minutt.

(Tagatesse tåler ikke over 160 grader)

Fyll:

6 eggeplommer

1 dl kremfløte

64 gram tagatesse (jeg brukte 30 g sukrin+)

150 gram smelta avkjølt meierismør


Ha egg, fløte og tagatesse i en panne, og varm opp ved svak varme.
Du må røre hele tida. Husk å røre ut i kantane også.
Det vil tykne når det nærmar seg kokepunktet. Men OBS OBS, det må IKKE koke. Like under kokepunktet er kremen så tykk, at du ser bunnen av panna når du drar sleiva bortover bunnen. Ta panna vekk fra plata, og rør forsiktig inn smøret. Dette vil kanskje skille seg, mens det fremdeles er varmt,
men rør underveis i avkjølinga. Når kremen er kald,
vil den blande seg fint og bli en jevn og tjukk krem.
Ha bunnen på et fat når den er avkjølt og ha over den gule
kremen.

Tagatesse har ikke jeg testet ut siden det er kunstig søtning, men det ble godt med sukrin+.
Sukrin+ er sukrin og stevia blandet sammen, og begge er naturlig sukker med 0 GI, så det gir ingen blodsukkerstigning.
Jeg synes det ble litt mye smørsmak i kremen så kan være en ide å bruke litt mindre smør. (ca 100 g tenker jeg holder lenge)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar