Totalt antall sidevisninger

onsdag 23. mai 2012

Sjokolade granola

Her er grunnen til at jeg ville prøve meg på spiring av bokhvete. Knasende god og sunn frokostblanding med sjokoladesmak. Fant oppskrifter på mange andre samker også, men måtte prøve denne først!

Den holdt seg sprø i melken helt til det var tomt!! Og den var like god etter en uke i tett boks :-)

Etter et døgn i ovnen

Kjempegodt i melk!!!!


Sjokolade granola


Oppskrift:

♦ 2 dl spiret og tørket bokhvete
♦ 8 små dadler uten sten (bløtlagt en time eller to) moses i en blender (bindemiddel til resten)
♦ 0,5 dl gresskarkjerner (bløtlagt en time eller to)
♦ 1,5dl hasselnøtter (bløtlagt over natten)/evt. mandler
♦ 4 ss rått kakaopulver
♦ 2 ss rå kakaonibs
♦ 1 ss rått mesquitepulver (ikke nødvendig, du kan bruke karobpulver hvis du har det eller en ekstra spiseskje kakaopulver)
♦ 2 ss kokos (hvis du vil)
♦ 1,5 ts vaniljepulver
♦ 1 ts himalayasalt (himalayasalt og sjokolade passer perfekt sammen)
♦ Evt, stevia eller annen søtning
- 50 grader med døren på gløtt til granolaen er helt tørr. Snu gjerne litt på granolaen underveis.

- Legg granolaen i en lufttett beholder og sett i kjøleskapet. Kan med fordel fryses! NAAAAAM!

RÅ fordi jeg vil bevare mest mulig av næringsstoffene og med "rå" betyr at ingen av ingrediensene er varmet opp over 42 grader og det krever derfor mye lengre tørketid. Når jeg lager raw food tørker jeg i ovnen på 50 grader med døren på gløtt. Tiden varierer etter mengde og fuktighet, men en typisk granola bør man nok regne med at tar 10-20 timer.

Godt med melk, men like godt som snacks!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar